Blogs

Nieuwsbrief ZonneZieltjes & Zon voor de Ziel najaar 2018 

Nieuwsbrief ZonneZieltjes & Zon voor de Ziel voorjaar 2018

Download hierboven mijn laatste nieuwsbrieven.

‘Slaap lekker’

Slaap lekker’ is een zin die je elke avond tegen je kind uitspreekt, maar wat als jouw kind niet lekker slaapt? Moeite heeft om in slaap te komen of niet in een diepe slaap komt? Gevoelige kinderen hebben vaak last van slaapproblemen en ik zie deze kinderen regelmatig in mijn praktijk. Kinderen die overdag zo overprikkeld raken dat zij ’s nachts niet tot rust komen. Hun hoofd is nog te vol en hun lijf te gespannen. Of kinderen die bang zijn in het donker, omdat zij dan bepaalde energieën waarnemen.

Het heeft invloed op hoe zij overdag functioneren, ze kunnen zich minder goed concentreren en krijgen steeds meer moeite om prikkels te verwerken. Zo raken zij in een vicieuze cirkel. Het is belangrijk om je kind te helpen met de verwerking van de prikkels en dat begint met de vraag: Kunnen er overdag prikkels worden weggenomen? Je kind komt uit school of van het kinderdagverblijf/bso en is de hele dag rondom andere kinderen en volwassenen, je kind pikt de energie van anderen op of voelt emoties aan. Het kan zijn dat jouw kind boos of verdrietig is, maar niet weet waarom. Is deze emotie van hem/haar of van een ander? Het is goed dat je kind dit leert herkennen en leert loslaten.

Als jij als ouder ook nog druk bezig bent; je komt zelf net thuis van een lange werkdag en het eten moet nog op tafel, kun je geen ontspanning overbrengen. Dus geef je je kind zijn/haar tablet om een spelletje te doen of een filmpje te kijken. Gevolg: nog meer prikkels… Wat je hier kunt doen is zelf het goede voorbeeld geven: voor je verder gaat met de orde van de dag, neem je even de tijd om niks te doen. Gewoon te ZIJN. Maak een kopje thee of zet een ontspanningsmuziekje op en ga zitten/liggen op de bank of op een matje en vraag je kind dit ook te doen. Voel waar de spanning in je lijf zit, laat je gedachten komen en gaan. Let op je ademhaling, leg je hand op je buik en voel hoe je buik inkrimpt en weer naar voren komt.

Maar daar heb ik toch helemaal geen tijd voor? hoor ik je denken. Het hoeft maar 5 minuten te zijn, je zult merken dat dit je echt tot rust zal brengen en hoe vaker je dit doet, hoe meer innerlijke rust jij zult ervaren. En jouw kind dus ookJ Na deze korte adempauze ga je verder met de dagelijkse taken en probeer je kind een andere activiteit aan te bieden dan bijv. een computerspelletje. Denk aan het helpen bij de bereiding van de maaltijd, nog even lekker buiten spelen (heel goed voor de prikkelverwerking en om weer in je lichaam te komen) of maak gebruik van een mindfulness filmpje of audio opname voor kinderen.

Of gebruik het boek ‘Stilzitten als een kikker’ waarbij een cd hoort die jouw kind alleen of met broertje/zusje kan luisteren en volgen of samen met jou.

Wat heeft dit nu met slapen te maken? vraag je je misschien af. Als je overdag prikkels kunt verminderen en je kind leert af en toe even niks te doen, dan leer je je kind hoe het op elk moment van de dag terug kan komen bij zichzelf. Want hoe meer je oefent met deze ‘adempauzes’ of korte momentjes van rust, hoe makkelijker het wordt voor jou en je kind om dit tussendoor te doen. En dit heeft een positief effect op de nachtrust. Als het dan eenmaal bedtijd is, adviseer ik om je kind een massage te geven. Ik leer ouders in mijn praktijk massagetechnieken speciaal voor kinderen, thuis toe te passen. De hoofdmassage is favoriet bij de meeste kinderen en dit is ideaal om het hoofd leeg te maken voor het slapengaan. Het hoeft niet lang te duren, 5 tot 10 minuten heeft al een groot effect!

Ga hiervoor achter je kind zitten bij het voorhoofd en gebruik eventueel een klein beetje olie, jojoba-olie of amandelolie en wrijf zachtjes en langzaam over het voorhoofd. Strijk met je handen tot de haargrens en doe dit ongeveer 3 minuten. Dit brengt al veel rust en dan ga je naar de slapen waar je zachtjes 8-tjes maakt met je vingers. (nooit drukken op de slapen) Maak dan een V van je vingers en wrijf langs de oren van je kind. Tenslotte maak je de hoofdhuid los en strijk je door de haren, dit zal je kind heerlijk ontspannen. (dit is een verkorte versie van de hoofdmassage)

Ieder kind reageert anders, het ene kind blijft meteen stil liggen met de ogen dicht. Het andere kind blijft praten en bewegen, maar bedenk dat dit ook een vorm van prikkelverwerking is. Belangrijk is dat jij als ouder zelf ontspannen bent en je verwachtingen loslaat. Geniet vooral van dit momentje voor jullie samen. In mijn kinderpraktijk masseer ik ook de rug, armen, handen, buik en voeten van het kind. Ik adviseer ouders om 1 keer per week wat meer tijd te nemen en dan een uitgebreidere massage te geven. Maar de hoofd- of rugmassage is dus perfect om te geven voor het slapen en bevordert de nachtrust. Kinderen slapen dieper en kunnen zich overdag makkelijker ontspannen. Ik geef ouders nog meer ontspanningstips mee, waarvan ik er nog een paar zal delen met jullie:

*Koop een aromadiffuser speciaal voor kinderen en verspreid een heerlijke geur met een etherische olie zoals lavendel in de slaapkamer van je kind.    Je kunt een goede zuivere olie ook gebruiken op het kussen van je kind of wat achter de oren of op de pols van je kind aanbrengen.

*Aan het einde van de dag nog even de dag doornemen met je kind als je kind daar behoefte aan heeft, maakt het hoofd leeg. ‘Slaapklets’ is een boekje dat hierbij kan helpen en door middel van leuke vragen en opdrachten helpt om de dag nog even door te nemen en achter je te laten.

 

*Een verzwaringsdeken of bijvoorbeeld een dikke sprei kan helpen bij een goede nachtrust, vooral beweeglijke kinderen hebben hier baat bij. Het geeft een veilig en geborgen gevoel.

*Een voetenbadje voor het naar bed gaan is heerlijk voor jezelf en voor je kind. Neem een teiltje warm water en doe hier wat Keltisch zeezout in en 1-2 druppels zuivere etherische olie. Of gebruik badzout speciaal voor kinderen. Lekker 10 tot 15 minuten met de voetjes erin, een kopje kamillethee erbij en je hebt een heerlijk avondritueel om bijvoorbeeld 1 keer per week te doen.

 

Dankbaar werk.

In deze blog vertel ik jullie graag over één van mijn eerste cliëntjes in mijn Kinderpraktijk ZonneZieltjes. Hij liet mij al snel zien dat ik een prachtige baan heb en dat ik op het juiste pad ben gekomen. Ik noem hem Max (niet zijn echte naam) en hij is 8 jaar. Zijn moeder belt mij wanhopig op, want Max slaapt amper. Hij komt moeilijk in slaap en als hij eenmaal slaapt wordt hij steeds weer wakker, waardoor hij niet in zijn diepe slaap terecht komt. Moeder slaapt inmiddels bij hem op de kamer, om te voorkomen dat zijn jongere zusjes wakker worden. Het drukt een stempel op de relatie tussen vader en moeder en Max heeft moeite zich te concentreren op school.

Ik voel aan de telefoon al aan dat er meer speelt en nodig moeder uit voor een vrijblijvend kennismakingsgesprek. Max zit op dat moment op school en moeder zit tegenover mij aan de tafel in mijn praktijkruimte. We drinken een kop thee en hebben meteen een klik. Moeder voelt zich veilig genoeg om haar verhaal te vertellen en ik weet dat dit nu nodig is: moeder draagt een last op haar schouders. Ze vertelt mij dingen die ze nog nooit eerder heeft verteld… Wat een opluchting dat ik haar begrijp, of misschien wel belangrijker: naar haar luister zonder een oordeel te geven. Op school willen ze Max laten testen, maar ouders willen dit niet. Ze willen geen stempel voor hun zoon, ze willen hulp zodat hij weer gelukkig kan zijn.

Max is niet gelukkig, hij heeft meerdere malen aangegeven dat hij hier niet wil zijn. Wat moet het heftig zijn voor ouders om dit te horen, moeder geeft tijdens ons gesprek aan dat ze meteen heeft gezegd dat ze dat nooit meer wil horen. Ze realiseert zich nu dat dit wellicht niet het beste antwoord was, maar ze schrok er zo van en wilde voorkomen dat zijn zusjes het zouden horen. Maar wat moet het vooral heftig zijn voor Max, een jongen van 8 jaar die met de dood bezig is. Dat is al zo vanaf zijn peutertijd, vertelt moeder. Hij was bang voor de dood en bang in het donker.

Max was een huilbaby en had reflux, hij sliep slecht en was heel gevoelig voor geluiden. Als peuter was hij snel gefrustreerd en wilde alles op zijn manier doen. Al snel kwam moeder erachter dat Max kleurenvelden kon zien om mensen, de zogenoemde aura’s. En ze luisterde ’s avonds bij de deur van zijn slaapkamer en hoorde hem hele verhalen vertellen aan zijn knuffels… totdat ze erachter kwam dat hij niet met de knuffels sprak. Hoe ga ik hier als ouder mee om? De voornaamste hulpvraag nu is: hoe kan ik Max helpen om beter te slapen? We spreken een datum af voor de eerste massage en dan kan ik hem ook leren kennen, voordat ik verder advies mag geven.

Een week later komt Max in mijn praktijk, het is al donker buiten en binnen is het lekker warm. De kaarsjes zijn aan en het ruikt naar lavendel. Ik voel meteen een prachtige liefdevolle energie als ik Max zie. En ook al ziet hij er doodmoe uit en is zijn huid bleek, zijn ogen stralen een bepaalde zachtheid uit. Ik vind hem bijzonder. Jij gaat een hoop mensen blij maken, voel ik meteen. Wat jammer dat hij dat zelf nog niet voelt…

Max vindt het spannend, maar kan zich al snel overgeven en geniet zichtbaar van de massage. Ik zie zijn ademhaling naar zijn buik zakken en zijn gezichtsspieren ontspannen. Na de massage van hoofd, rug, armen en handen komt hij rustig bij en we drinken nog een glas water. Moeder ziet aan zijn gezicht dat hij meer ontspannen is en is helemaal verbaasd. Ik wens hem een goede nacht toe en we maken binnenkort een afspraak voor de tweede massage. Het berichtje van moeder de volgende ochtend, geeft mij een geweldig gevoel: ‘Max heeft heel goed geslapen, hij viel al snel in slaap en is maar twee keer kort wakker geweest. En vanmorgen was hij voor het eerst in tijden weer vrolijk!’ Wauw, ik voel me zo dankbaar. Als dit het effect is van 1 massage, wat voor moois kunnen we dan bereiken na 2 of 3 massages?

Inmiddels zijn we een periode verder waarin ik hem nog twee keer heb mogen masseren. Elk consult kijkt hij er naar uit en na het consult slaapt hij wekenlang veel dieper, vertelt moeder. Naast de massage maak ik ook gebruik van de Helende Gedichten Methode van Carola de Koning. Max trekt een kaartje waar een gedicht bij hoort en dat is zo treffend. Moeder kijkt weer met verbaasde ogen. Ook zij mag een kaartje trekken en dit gedicht ontroert ons. Ik heb ouders in een verslag verschillende tips gegeven, waarvan ik er een paar met jullie wil delen:

*Neem wat hij zegt altijd serieus. Hij mag wel leren dat er grenzen zijn en dat hij zijn zusjes hier niet mee kan belasten. Maar laat hem weten dat hij één van jullie(of beiden) in vertrouwen kan nemen en alles mag zeggen. Je hoeft hem niet te begrijpen, luisteren is het belangrijkste!

*Omdat hij ’s avonds moeilijk in slaap komt en hij veel in zijn hoofd zit, is het verstandig voor het slapen gaan een ritueel te doen waarbij hij alles los kan laten. Denk aan het praten over die dag, maar hij kan ook zelf een dagboekje bijhouden waarin hij gevoelens en gedachten kan opschrijven of kan tekenen. Wat vond je leuk vandaag en wat was niet leuk? Waar ben je dankbaar voor en wat wil je nu loslaten voordat je gaat slapen?

*Naast lavendelolie kun je mandarijn –of limoenolie inzetten. Deze geuren helpen bij depressieve gevoelens. Citrusgeuren maken vrolijk, werken opbeurend en geven zelfvertrouwen. (maak gebruik van zuivere etherische oliën en een aromadiffuser die veilig is voor kinderen)

*Zorg ook goed voor jezelf! Gevoelige kinderen nemen jouw spanning of emotie over en bovendien zijn zij als een spiegel voor de ouders. Als je kind bijv. boos of verdrietig is, kijk dan ook eens naar jezelf… Hoe beter jij voor jezelf zorgt, hoe beter je voor je kinderen kan zorgen.